Aktuell information om min situation i dagsläget

Igår tisdagen den 10 augusti avslutades 29 tillfälle med cellgift och strålbehandling i Lund.  Mats kan varje kurva, skogsdunge och varje skylt på väg till Lund. Vi sitter i en bil utan ac ( mitt eget fel, känsliga ögon!)  Utomhus temperaturen har så fort vi lämnat HBG varit konstant 24,5 g. Ja, vad göra? rulla ner och sätta talskivan på högsta speed! Martina var söt och skickade med oss noggrannt utvald musik?! Men vi insåg tidigt att "tokpopen" som du så passande hade döpt den till var kanske inte riktigt rätt för de gamla "päronen"

Hur har behandlingen då sett ut? Innan strålningen kunde sättas in, fick jag efter diverse provtagningar utprovat en mask eller som en söt sköterska hellre ville kalla den ett nät. Nätet formades efter mitt huvud, de klippte ut hål för mina ögon. Innan nätet var färdigt skulle de spruta in kontrast för en röntgenscanning, så de kunde markera var strålningen skulle gå in.Hade det varit uttagning för någon skräckfilm hade jag garanterat fått rollen. 
Jag blev inlagd på neurologen på Lund för att de skulle ha uppsikt över hur jag reagerade på behandlingen. 
Men den veckan kommer att få ett eget "kapitel" längre fram. Det jag kan säga att det var ingen" Fantastico" vecka!

Jag startade och avslutade min dag med epelepsi tablett, illamående tablett innan cellgift, fastde innan strålbehandling. Väl på plats i Lund på strålbehandlingen, är allt färdigt inom 15 minuter.Upp på britsen,nätet sätts på kläms fast på en platta ( det gäller att inte ha någon klastrufobi man kan inte röra sig en endaste millimeter. Helt underbar personal, alla rosor till er till er på strål!

Under behandlingen fick jag också en "personlig" onkolog sköterska. Ann dig gillade jag också, fast mins vener gillade inte dig något vidare. Vid ett tillfälle när du "grävt" i mina vener på fyra ställen, då rann mitt blod inte ut i provrören som det var tänkt, utan det försvann från mitt huvud och jag höll på att svimma. Det som hände sen skulle filmats. Mats står med en borsdfläkt med för kort sladd och försöker ge mig luft, en tillkalad sköterska baddar min panna och håller min han och samtidigt berättar den sämsta vits jag någonsin hört, allt medan Ann "gräver". Jag hör henne säga: går det inte nu, försöker jag i foten! Nej!, Rör inte mina fötter. Som genom ett under fick hon det blod hon behövde Ann the vamphyr!!! 

Ja, hur ser jag då ut efter avslutad behandling?! En rumpnisse från  Ronja Rövardotter, är nog en ganska bra beskrivning. Har förståligt nog tappat en hel del hår.Men det blir fläckvis, ingång och utgång med strålning där tappas håret.
En sköterska på neurologen (ingen vän) ville ge mig en remiss till peruk, men jag bet ihop gjorde ett försök till leende och sa tack men nej tack. Jag ska med stolthet vara riktigt kortklippt. Jag var ju helt övertygad om att håret kommer tillbaka!

Efter samtal med mina vänner på strål, så förstår jag att så blir inte fallet. Hårsäckarna förstörs i regel för all framtid, men han la till om i fall att... så ändras i regel kvaliten och färg.
Jag vet inte om jag är ett "om i fall att fall" för jag har fått nytt hår!!! Stubben som kommer är ljus och jag vill inte kalla den lockig snarare "krokig". Så nu liknar jag en "rumpnisse" med dalmatiner fläckar.
 Men som Mattias sa: det Rendahlska håret ger sig kanske inte så lätt !Ps jag har beställt peruk det är bäst att gardera sig ds.
Jag visste att behandlingen skulle göra mig trött, men så här TRÖTT, visste jag inte att det kunde vara möjligt! Illamående konstant hela dygnet. Som det är nu så är jag inte så social, utan det är sova, sova och åter sova som gäller. Längtar tills det vänder om några veckor, så tills vi hörs igen sov gott!!!


Kommentarer
Postat av: Ann-Marie

Usch att få en " syrra " grävande i ens arm. Fattar inte att du Lillan ens kan skriva om det och inte svimma. Blir imponerad.

Sov bara sov men glöm inte att skriva till oss på din blogg när du har "vaken" stunder.

kram från Ann-Marie

2010-08-11 @ 20:12:03
Postat av: Patrik

Älskade syster!

Det går inte undvika bli fängslad av din berättelse.

Mycket underhållande läsning.

Men sen när man tänker på varför den skrivs så blir man kluven.

Nu när ni slipper pendlandet till Lund så kan du lägga lite tid på skrivandet istället.

Vi ser fram emot när du orkar komma på en fika.

Ni är välkommna när ni vill.

Patrik



2010-08-11 @ 20:33:54
Postat av: Martina

Världens finaste rumpnisse;) Tänk dig vilket blont svall det kommer att bli av ditt hår;) Du flätade mitt hår VARJE morgon när jag var liten och allt som oftast skrek jag och grät jag över att du var hårdhänt samt att du inte gjorde flätan tillräckligt bra! PAY BACK TIME;)



Ladda mentalt mamma för att jag kommer att ge igen ha ha. Det lär dock dröja lite innan det är tillräckligt långt för att fläta, men vänta du bara.....=)

What goes around comes around....

2010-08-11 @ 20:44:03
Postat av: annika

Det är i motvind och inte i medvind en drake stiger.



Kämpa på! Alla står vi bakom dig!

Styrkekram från Annika.

2010-08-12 @ 08:12:48
URL: http://pojkenoflickan.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Fina fina Marie!!



Jag tänker på dig varje dag, och jag vet att du snart kommer att känna dig piggare!

När jag träffade dig på stan, såg du precis lika fräsch och snygg ut som du brukar göra!



Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor!



DU ÄR BÄST!!



Många kramar

Isabelle



2010-08-12 @ 10:15:18
Postat av: Caroline N

Kämpa på!

Jag tycker du är stark och jag är säker på att du kommer klara dig igenom detta!

2010-08-12 @ 12:18:56
Postat av: Syster

hej min kära lillasyster titta lillan din storasyster kan ju faktiskt oxå skriva på datan massor av kramar från janet eller vad du brukar kalla mej syster yster

2010-08-12 @ 22:11:11
Postat av: My

Hej Lillan. Nu har jag oxå hittat in till din fina blogg!! Roligt att kunna läsa allt det som hänt och hur du känner det. Imponerad av att du orkar med allt!!



Och du? Såg du? Mamma kunde faktiskt skriva själv på datorn ;) Fast det tog nog en timme att skriva inlägget. Haha. Men ja nästan iaf :)



Ha det så bra så hörs vi av. Kommer fortsätta läsa här!!



Massor av kramar från Mysan

2010-08-12 @ 22:14:22
Postat av: Siw

Hej på dig/er.

Hoppas du är lite piggare nu.

Ring när du känner att du orkar.

Tänker konstant på dig o familjen.

Kram Siw

2010-09-03 @ 19:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0