10 Guldstjärnor av 10 möjliga!



Tisdag 21 juni blev jag inlagd på avd 24 för föberedelse inför operationsdagen 22 juni  blodprover, ny mr röntgen och sen väntade en date med narkosläkaren och kirurgläkaren. Jag hade bestämt mig för att kolla lite extra om dom var indian lika, först kom narkosläkaren. <nej  ingen indian bara en mycket charmig läkare. Jag la ribban högt direkt tittade honom djupt i ögonen och sa jag är ganska krävande bara så du vet. Svaret han gav var vet du det är jag med, och jag är en stor perfektionist, passar mig perfekt, mitt krav är att någon
håller mig i handen och pratar med mig tills ni vet att jag sover. Marie jag lovar dig, jag skriver in det direkt och det blir nog jag som håller ena handen, du kan lita på mig. Nu är det dax att träffa kirurgen, lika trevlig han, han förklarar lite om operationen han berättar att han gått i sin pappas fotspår som har gått i pension efter 35 år som hjärnkirurg, känns tryggt påminner om doktoer Olave far och son på Mallorca som jag blev opererad av. Kl1900 operationsdagen 6 timmar efter operationen, ber jag om en telefon och ringer hem och nästan chockar min Mats. Efter op kom jag till Niva intensiven och fick stanna över natten och kom till min avd kl 9.15 och där möte Mats upp och barnen kom under eftermiddagen. Jag kände stor oro inför operationen och var rädd att jag inte skulle vakna men min hjärnkirurg sa att han kommer att prata med mig men det är inget jag kommer att komma ihåg.  Vilken rädsla och oro jag haft inför denna operation. Kirurgen frågade vad jag oroade mig för. Jag är rädd att jag inte skulle vaknar igen, Han svarade jag kniper dig hårt i handen. Träffade mina favorit läkare hjärnkirugen på ronden.Han berättade om att operationen gått bra jag frågade om han pratade med mig innan jag somnade han svarade det lovade jag  och det jag lovar håller jag. Jag frågade då svarade jag dig, han log och sa näääää och det är jag glad för annars hade jag inte kunnat op dig för då hade du inte sovit.  Underbara läkare, sen rullades jag upp på nk avdelning 24, här kommer mina guldstjärnor in, vilken "fantastico" personal- ingen nämnd ingen glömd men alla varma kramar,och alla tårar ni torkat från mina kinder, trodde inte att tårar bara fylldes på. En dag var det alldeles tokigt först gick Mattias och Martina hem, tårarna sprutade, sen gick Mats, nytt tår anfall. En favorit sjuksköterska sitter på min säng håller min hand men nu slutar hon och ska hem till sin familj, ja, vad händer då, jo nästa tåranfall, galet men sant.  Jag tror att jag har sagt det ofta vilket fantastico arbete ni har gjort med värme, empati ja til loch med kärlek tack underbara ni, jag har fått svagare funktion på vänster sida, styrkan har jag men blansen är inte den bästa och inte gjorde det saken bättre det som hänt. Jag fick åka hem på permission för att komma tillbaka på söndag för att ta bort klammmrarna  och träffa läkare. f Jag skulle mellanlanda på på Helsingborgs lasarett, färdtjänst kommer och hämtar på avdelningen, så långt så bra, men när vi kommer till HBG släpperhan mig utanför entren, väskan min väger kilo, vad gör jag nu jag försöker bära väskan framåt med gråten i halsen. oj vad händer jag känner armar runt mig och röster som frågar vad händer, jag fallerde och snälla  människorna hjälper mig till avd 46 dit jag ska, under tiden hinner min älskade son ringa  han hör hur desperat jag är och jag berättar vad som hänt jag tror aldrig jag har hört honom så rädd, orolig och arg på samma gång.Händelsen är anmäld, för i deras avtal ingår att hämta och lämna på resp avdelning. Detta har gjort att min rädsla för att falla har blivit galet jag är så rädd........ innan jag åkte hem på permis med löfte om att Mats tar han om mig, kom en sjuksköterska med telefon i handen och säger att överläkaren vill prata med mig oj, vad vill han? Jo Lund har planerat för min fortsatta behandling,, som det ser ut får jag den nyaste bebhandlingen dropp tillsammans med cellgift men vi blir kallade till Lund för vidare information. Jag sa till överläkaren som ringde mig, det var väl positivt jag är säkert på att han log när han svarade ja, Marie det år mycket positivt måste berätta om vilken underbar midsommarafton jag fick.  Först blev ja stylad av min söta skötersk hon kammade de hårstrå jag har kvar, valde min blommigaste sjal och knöt runt mitt huvud, sen kom våra "älskade ungar med kassa fulla med tappas, frukter , jordgubbar och blomster till att göra kransaar av. Tack älskade ungar sååå gott med mitt rum fullt av nallar. Där fanns ny nalle, tjocknalle, och förstås favoriten lajban, även kallad platt nalle. och även några småfavoriter. Nej nu får jag snart kalla på min oavlönande assisten för en gåträning kanske jag tar min rullator de skickade med mig hem, jag kallar mig Agda 98 men alla hjälpmedel som hjälper mig till bättre balans och styrka är välkommet.   
  

Kommentarer
Postat av: Lina

Vad härligt att du har fått komma hem på en liten permis och bli ompysslad i hemmet. Snart är du hemma för gott igen! Skönt att höra att allt har gått bra, förutom incidenten med färdtjänsten. Usch å fy!

Tänker på er alla! Kramar.

2011-07-01 @ 15:57:34
Postat av: siw

Kära Marie som jag längtat att få läsa om hur det gått för dig. Och så måste jag ju tillägga JÄVLA nördtjänst. Alla kramar till dig o de dina. Siw

2011-07-01 @ 19:25:27
Postat av: Ami Rendahl

Kära Lillan!

Det är du som ska ha alla Guldstjärnorna!

Mitt i allt orkar du se till så alla i din närhet har det bra. Du är så fantastico.

Ses snart igen!

♥Kramar Ami

2011-07-01 @ 20:39:39
Postat av: Christina SofieroMontessori

Hej Marie!



Så glad man blir av att höra av dej! Din oerhörda

positiva anda lyser igenom trots alla dina praktiska svårigheter.Håll fast vid den kraften.

Kram Christina, SofieroMontessori

2011-07-01 @ 21:41:10
Postat av: Kristina

Hej min vän!

Såå skööönt att "höra din röst" igen!!

Jag blev så glad att höra att operationen gått bra!

Nu kan det bara bli bättre!!!

Men det är tur att jag inte träffar på den där chauffören,

för då vet jag inte vad jag hade gjort!!

Suck!!!

Jag väntar på dig på jobb, bättre kollega är svårt

att hitta!!!

Saknar dig!

Kramis

2011-07-01 @ 23:10:42
Postat av: Kerstin Lindfors



Kära Marie!

Du är otrolig som kan berätta från hjärtat om dina innersta känslor inför och efter operationen. Jag har längtat efter bloggen! Skönt att operationen är över och att du nu kan börja samla kraft och få bästa medicinen!



Situationen med färdtjänst är förfärlig och jag hoppas att chauffören förstår vad han har gjort (eller inte gjort!!). Vågar ej tänka på hur detta kunde ha slutat.



På väg hem från min stadsrunda igår, så stod två stycken arga parkeringsvakter och skulle bötfälla en bil som parkerat olämpligt. Den tillhörde ett blomsterbud som stod utanför er entré och jag tipsade henne - hon snackade sig ur böterna!! Fanns nu inga parkeringar så jag sade att jag kunde hjälpa henne med budet och när jag hörde att Marie Rendahl skulle ha blommorna så blev jag sååå glad.... "Jag känner henne!!!!"

Samtidigt fick jag ge en välkommen-hem-kram via Mats!



Du är största kämpen jag vet!!



HOPP-kramar från Kerstin



2011-07-02 @ 00:20:50
Postat av: Anita

Hej Marie! Det har blivit en vana att läsa din blogg så man har saknat den. Skönt att du är tillbaka igen. Skönt att operationen gått bra, nu gäller det bara att samla krafter.

Tänker på er. Kram från Anita och Ronny

2011-07-02 @ 15:44:58
Postat av: Katarina Landahl Laopodis

Hej Marie, skönt att höra att operationen gick bra, nu kan det bara bli bättre. Kram till dig och din familj Katarina.

2011-07-03 @ 19:19:42
Postat av: Lotta Wetterberg

Hej Marie! Så skönt och härligt att äntligen få läsa att allt gått bra. Det låter som att du mår bra och är ganska pigg efter omständigheterna. Jag hoppas på det! Kram /Lotta Ps. Tack för hälsningen på vår bröllopsdag!

2011-07-04 @ 08:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0